четвртак, 18. децембар 2014.

ENIGMATIKA I MOGUĆE POSLEDICE BAVLJENJA NJOME (1)

Podelite ovaj kvadrat 6x6 polja na četiri, po obliku i površini jednaka dela, ali da se u tako nastalim sektorima ne nađu dva ista simbola.

Verovali ili ne, zbog ovakvih ilustrovanih problema koje sam krajem 70-ih i početkom 80-ih objavljivao u izdanjima gornjomilanovačkih "Dečjih novina", imao sam dva "informativna razgovora" u DB 4. i 5. aprila 1983. godine, nekoliko dana pre odlaska na odsluženje vojnog roka. Kasnije sam saznao da sam "obrađivan" duže od 6 meseci pre toga i ko zna koliko nakon povratka iz JNA, a glavna i odgovorna urednica Stanija Petković je mesec dana bila suspendovana bez objašnjenja - tek desetak godina kasnije, slučajno pomenuvši u razgovoru sa njom ove događaje, pomogao sam joj da napokon dozna pravi razlog izrečene joj kazne. Navodno je neki penzioner primetio da se u rešenjima mojih ilustrovanih problema, konkretno: deobe kvadrata na četiri jednaka dela, pojavljuju kukasti krst i svastika (kao lik u ogledalu) i to prijavio "nadležnim organima". U godinama nakon ovih događaja u nekoliko navrata sam razgovarao i sa bivšim pripadnicima DB. U jednom takvom razgovoru sam doznao da je par koji smo ja i moja tadašnja devojka (kasnije supruga) "slučajno" upoznali krajem avgusta 1982. godine na projekcijama domaćih filmova na Letnjoj pozornici u niškoj tvrđavi, tokom "Filmskih susreta" (imali smo komplete karata za osam večernjih projekcija za četiri uzastopna sedišta), bili agenti DB. Bili su veoma spretni, pa smo postali "dobri prijatelji", a bilo je reči i da nam budu kumovi! Verovatno je tokom jeseni i zime bilo još "slučajnih" susreta, "prijatelja" i "kolega", ali to ne mogu da dokažem. Nakon višemesečnog praćenja, nekoliko dana pred odlazak u vojsku, pozvali su me da se javim na razgovor. Ispočetka nisam shvatao o čemu se radi, bili su veoma ljubazni i zanimalo ih je čime se bavim i sa kim se družim. Nakon pola sata su, izgleda izgubili strpljenje misleći da ih pravim budalama, pa su me otvoreno pitali zašto objavljujem kukaste krstove u rebusima? Dodatno sam ih naljutio tvrdnjom da nikada nisam to radio, a to je bila istina. Problem je što oni nisu znali šta su rebusi. Tu je počela ona igra sa dobrim i lošim policajcem: jedan islednik je izvadio pištolj i repetirao ga, a drugi ga je "smirivao" i "branio me". Nakon toga su mi dali pisaću mašinu i papir i naredili mi da otkucam izjavu, izašli iz kancelarije i zaključali vrata za sobom. Tu sam i ja onako neozbiljan kakav sam već bio, već "načet" trenutnim životnim problemima (sveže oženjen, nezaposlen, uskoro otac, uskoro vojnik...), konačno shvatio da je đavo odneo šalu, ali... još uvek nisam shvatao o kakvim kukastim krstovima govore. Vratili su se nakon sat i više vremena, pa sam uz dosta muke od ovih "dobrih ljudi", uspeo saznati čime sam "zaslužio" ovakav tretman i onaj dosije veličine jednog risa papira A-4 formata (za one koji ne znaju, to je 500 listova) koji sam tek tada primetio na susednom stolu. Tu sam konačno malo odahnuo - shvatio sam za šta sam "kriv". Bilo je još pretnji, još nekoliko puta je "loš pajkan" vadio pištolj, mahao njime i vraćao ga za pojas, a onaj drugi, "dobar" ga smirivao, ali sam polako - korak po korak, preuzimao stvar u svoje ruke: objasnio sam im da se "deoba kvadrata" objavljuje i u drugim enigmatskim listovima, prećutavši da JA tu vrstu ilustrovanih problema objavljujem i u izdanjima "Čvora", u "Enigmi", u nekim izdanjima "Politike", sarajevskog "Oslobođenja" (nisam baš hteo da dražim onog lakog na pištolju i da mi pod nos gura cev koju je prethodno izvukao iz svojih gaća - nije imao futrolu). Napomenuo sam da "Vjesnikov Kviz" i još neki listovi ovakve priloge preuzimaju iz italijanskog lista "La Settimana Enigmistica". Zatim smo sva trojica otišli do stana mojih roditelja (srećom, bili su odsutni) da malo pronjuškaju i da im pokažem o čemu me uopšte ispituju. Objasnio sam da se nacistički simbol primećuje samo u rešenju, i to ako zaista želite da ga primetite, obećavši da im sutradan dostavim crteže svih šezdesetak mogućih varijanti podele kvadrata i objasnivši im da se kukasti krst ili svastika nalazi u svakoj od tih varijanti. Na kraju sam, verovali ili ne, morao da im objasnim i razliku između kukastog krsta i svastike. Potom smo otišli do stana u kome sam boravio sa suprugom (kod tašte i tasta), pa su i tu malo pronjuškali predstavivši se kao moji kolege enigmati iz Aleksinca. Na kraju smo se vratili do niškog SUP-a, oduzeli su mi pasoš i zakazali nastavak "razgovora" za sutradan. Nastavak nije bio strašan i nije dugo trajao. "Zamolili" su me da pazim šta radim i da svaki sumnjivi enigmatski prilog prijavim, a to će mi bili "olakšavajuća okolnost".
Nastavak teksta OVDE

Нема коментара:

Постави коментар