недеља, 31. мај 2015.

FOTO-ALBUM - 099

Danas je u Nišu održan XIX međunarodni polumaraton. Fotografija je načinjena na startu trke u 18 časova.

"ЕНИГМАТИКА" 277

Скандинавка објављена у листу "Политика Енигматика" број 277 од 13. октобра 2009. године на 33. страни.

FOTO-ALBUM - 098

Jedna od nekoliko novih zgrada izgrađenih na nišavskom keju između tvrđavskog i betonskog mosta (leva obala reke). Fotografija je načinjena pre dva dana popodne (29. maja).

субота, 30. мај 2015.

"ЕНИГМАТИКА" 234

Скандинавка објављена у листу "Политика Енигматика" број 234 од 19. фебруара 2008. године на 21. страни.

POPODNEVNI REBUS - 142

Slavni poeta piše stihove: 3, 6, 4, 4, 3, 5 - 6, 9, 4, 6.

NACRTANE ZAGONETKE - 107

Osenčite polja obeležena tačkicama i dobićete zanimljiv crtež.

KVIZ - 59

"Slagalica" prikazana na RTS, 23. jula 2006. godine (47. ciklus, 55. emisija, borba za treće mesto - prva od tri emisija). Protivnik mi je bio Aleksa Popadić.

петак, 29. мај 2015.

FOTO-ALBUM - 097

Reka Nišava danas popodne (29. maja) - drugi put.

"ЕНИГМАТИКА" 238

Илустрована укрштеница објављена у листу "Политика Енигматика" број 238 од 15. априла 2008. године на 18 страни.

ANAGRAM U PODNE - 143-A

Malo poboljšan prethodni anagram. Neko će reći da dama sa slike i nije baš neka lepotica, ali da dobro barata reketom, složiće se - svi.

"GEN" 23

Link za skidanje najnovijeg broja "Glasila enigmata niških" (EK "Niš") koje pripremaju Nikola ČD Pešić i Marjan Radaković, a u kome su objavljena i dva rada sa ovog bloga.

четвртак, 28. мај 2015.

DANAŠNJA "LA SETTIMANA ENIGMISTICA" (4340)

Link za skidanje broja 4340 italijanskog enigmatskog lista "La Settimana Enigmistica" od 28. maja 2015. godine (u PDF formatu), dakle - DANAŠNJEG BROJA!

"ЕНИГМАТИКА" 253

Скандинавка објављена у листу "Политика Енигматика" у броју 253 од 11. новембра 2008. године на 43. страни.

GREND SLEM NA ŠLJACI

Donje pojmove i dva puta naziv drugog po redu Grend slema u teniskoj kalendarskoj godini koji se ovih dana igra u Parizu (Otvoreno prvenstvo Francuske), treba upisati vodoravno i uspravno u dva dijagrama magičnih ugaonika:
ANASTALTIK, APOMIKSIJA, GRČKA VATRA,  EKS PRIVATA, ZOLTAN SABO, IDEALAN PAR, KLERIKALAN, LEH VALENSA, LIPOVČANKA, NAVIGATORI, OVIPARNOST, DŽESIKA LANG.

уторак, 26. мај 2015.

POPODNEVNI REBUS - 140

Rebus slovoskok
Nije se tome nadao: 5, 3, 7, 7 - 8, 4, 10.

NACRTANE ZAGONETKE - 105

Osenčite polja označena tačkicama i dobićete zanimljiv crtež.

"ENIGMATIKA" 238

Skandinavka objavljena u listu "Politika Enigmatika" broj 238 od 15. aprila 2008. godine na srednjim stranama.

FOTO-ALBUM - 095

Дана 27. јуна 1937. године постављен је камен темељац овог позоришног здања, а 1. јануара 1939. године освећена је новосаграђена зграда, а увече је као прва представа у новој згрaди изведен комад “Зидање Раванице” или “Задужбина цара Лазара” Милорада Поповића-Шапчанина у режији Драгослава Мих. Кандића са декоративно-техничком опремом сценографа Љубомира Вернера.
Иницијативу за нову зграду позоришта дао је тадашњи Бан Моравске бановине г. Марко Новаковић. Аутор је Всеволод Татаринов, један од неколико архитеката – представника руске емиграције – која је у Нишу оставила доста обимно дело (А. Медведев, Г. Самојлов, Ј. Дјупон). Идејни пројекат је обишао све угледније позоришне куће у Југославији ради прибављања мишљења водећих позоришних стручњака и техничара. Простор који зграда заузима, повучен од прометне Вождове и оивичен улицама и са остале три стране, омогућава несметан приступ и главном и споредним бочним улазима, као и рампи са задње стране, а ни каснији изграђени вишеспратни објекти Дома војске и околних стамбених блокова, не угрожавају њену архитектуру. Основе су, по неким тумачењима, решене по угледу на Берлинско позориште, са изузетно чистом функцијом, која и данас потпуно задовољава организовање и одвијање представа за скоро 700 гледалаца. Зграда је импозантан објекат димензија 54 x 34 м, пројектован у духу модерне. Главни улаз са полукружним степеништем и наткривеним подестом испод балкона на спрату , који држе четири стуба, орјентисан је ка свечаном платоу на проширењу трга према ул. Вожда Карађорђа. Помоћни и технички улази су са источне и западне стране. Са задње, јужне стране позоришта, налази се широка рампа за уношење кулиса. Позориште има салу у облику амфитеатра са 390 седишта у партеру, на спрату балкон са 156 седишта и четири ложе са по шест седишта на нивоу бине (две са леве, две са десне стране) и две на спрату, два централна фоајеа у партеру и на спрату са претпросторима и гардеробама. Испред велике, покретне бине димензија 14 x 10 м, са надвишењем за дизање кулиса, која је изведена по технолошком пројекту инж. Веље Јовановића, техничког шефа Народног позоришта у Београду, налази се удубљење за оркестар, иза њега друга бина (техничка), иза које је сала за кулисе са директним излазом ка рампи. Ентеријери холова у приземљу и на спрату представљају пример правог укуса у примени материјала и боја, а квалитет обраде говори о занатском умећу кога данас више нема. Зграда Народног позоришта дограђена је 1946. по пројекту нишког архитекте руског порекла Александра Медеведева. Изнад постојећих гардероба у приземљу, са обе бочне стране позоришта, дограђен је спрат са просторијама за одлагање позоришних костима, а над простором задње бине налази се просторија за пробе, клуб, читаоница и сликарница. Доградња из 1946. извршена је у духу основног пројекта. Салу је реконструисао 1967. године г. проф. М. Белобрк са др. Х. Куртовићем. Комплетан ентеријер сале, бина, радне просторије, као и фасада и кровни покривач, обновљени су 2002. године. Каснијим адаптацијама (2007) вршена су само ентеријерска и технолошка побољшања.
Историја тврди да је Ниш имао позориште још у четвртом веку. Темељи овог позоришта још нису пронађени, али се отприлике зна где су били. Историчар Јован Никиски пише да су 609. године Обри и Словени заузели Ниш и до темеља га разорили. Тада су страдали сви храмови, тргови па и позориште. Ниш је тако остато без позоришта пуних тринаест векова. Тек у 16. веку бележи се постојање првих путујућих позоришних трупа. Први познати позоришни догађај забележен је 1883. године на плакату, за једну од представа путујуће дружине, која је изведена пригодно, поводом годишњице ступања у брак краља Милана и краљице Наталије Обреновић. То учестало гостовање позоришних путујућих трупа које су наилазиле на задовољавајући одзив публике, нагнало је љубитеље позоришне уметности на основање сталног позоришта у Нишу. Ослобођењем Ниша од Турака и његовим културним пеображајем одлука је донешена. Спајањем позоришних дружина Д. Јовановића и М. Димића, почетком 1887. године, основано је нишко позориште „Синђелић“. Прва представа била је „Српски ајдуци“, Ј. Стерије Поповића, 11. марта 1887. године у гостионици „Кнез Михајло“. Иницијатори оснивања позоришта „Синђелић“ били су: Стеван Сремац – нишки професор, Милорад Петровић – учитељ, Стеван Никшић – Лала, Хенрих Лилер и Шпира Калик. Први управник био је Михајло Димић. Играни су комади: „Укроћена горопад“, „Мизантроп“, „Два цванцика“, „Подвала“. После прекида 1890. године позориште обнавља рад 26. јануара 1891, када је изведена мешовита музичко-хорска приредба и једночинка Шоља чаја (тада Шоља теја) француског писца В. Дроста. Већ 1892. Дошло је до поновног гашења „Синђелића“, а рад је обновљен 24. јула 1893. представом Љубав може све (шаљива игра у четири чина, немачко-југословенска обрада Шекспирове комедије Укроћена горопад). Те године, када на место управника долази глумац и редитељ Александар Милојевић, завршава се прва етапа рада овог позоришта, период националне, фолклорне и митизиране хероике. Време модернизације и преобржаја трајаће до 1900. Уз глумачке величине попут Добрице Милутиновића, Олге Илић, Богобоја Руцовића, Софије Харитоновић и Илије Станојевића Чиче, „Синђелић“ постаје филијала Краљевског српског народног позоришта у Београду под заштитом краљице Драге. Од 1900. до 1905. Ради као путујуће позориште. На репертоару су били комади „Код белог коња“, „Лионски улак“, „Једанајеста заповест“, „Чергашки живот“, „Коштана“, „Покондирена тиква“, „Мамзел Нитуш“, „Ђурађ Бранковић“, „Господин начелник“, „Две сиротице“ и др. Законом о Народном позоришту у Београду (1911) и Уредбом о путничким дружинама (1912) формирано је пет путујућих позоришта са именима српских драматичара и глумаца. „Синђелић“ постаје путујуће позориште за југоисточну област са седиштем у Нишу и мења име у Повлашћено путујуће позориште „Трифковић“. Управа позоришта поверена је Сими Бунићу. „Трифковић“ ради до јула 1914. Када поново добија назив „Синђелић“, а управник је (по други пут) Александар Милојевић до 18. октобра 1915, када глумци одлазе на фронт и у избеглиштво. Позориште обнавља рад крајем 1918. На репертоару су комади „Подвала“, „Ђидо“, „Девојачка клетва“, „Зона Замфирова“, „Ивкова слава“, „Коштана“, „Стари каплар“ и др. „Синђелић“ са 23. августа 1921. спаја са зајечарском позоришном групом „Гундулић“ и прераста у Нишко повлашћено позориште или повлашћено градско позориште у Нишу. Управник је био Љубомир Рајичић Чврга. Представе се до 1921. изводе у Руском цару. Због финансијских проблема позориште престаје са радом 1929. Чланови ансамбла од 1930. Наступају у оквиру „Позоришта Моравске Бановине“. У згради занатског дома било је 400 седишта. Године 1931. године позориште је отворило сезону у Нишу, извођењем комада „Смрт мајке Југовића“. Седам година позориште је радило у Занатском дому. Године 1936. године први пут је преношена преко београдског радиjа представа – други чин комада “Зона Замфирова”, С. Сремца – Симе Бунића. Дана 27. јуна 1937. године приступило се освећењу камена темељца и подизању модерне зграде и новог позоришног здања, а 1. јануара 1939. године освећена је новосаграђена зграда, а увече је као прва представа у новој згрaди изведен комад “Зидање Раванице” или “Задужбина цара Лазара” Милорада Поповића-Шапчанина у режији Драгослава Мих. Кандића са декоративно-техничком опремом сценографа Љубомира Вернера. Послератни период позоришта обележен је угледањем на репертоар и идејно-естетска струјања Народног позоришта у Београду, али већ представе игране 1949. године су показале високе стваралачке потенцијале овог театра, који су дошли до изражаја неговањем властите репертоарске политике. Већ педесетих година интересовање се проширује на домаћу и страну литературу која може бити подстицај за већу стравалачку иницијативност и креативност уметничког ансамбла. Репертоар је и поред класичних дела, остао отворен и за дела модерних и авангардних аутора, како страних тако и домаћих. Нова оријентациија позоришта резултовала је необичним представама које су три пута учествовале у званичној конкуренцији на престижном фестивалу Мале и експерименталне сцене у Сарајеву (МЕСС), пет пута у званичној конкуренцији на Стеријином позорју и једном на БИТЕФ-у. Фебруара 2008. године позориште је примило Статуету Јоаким Вујић за изузетан допринос развоју позоришне уметности Србије.
(Из Википедије, слободне енциклопедије)

понедељак, 25. мај 2015.

LA SETTIMANA ENIGMISTICA - 3291

Link za skidanje broja 3291 italijanskog enigmatskog lista "La Settimana Enigmistica" od 22. aprila 1995. godine (u PDF formatu).

"ЕНИГМАТИКА" 234

Укрштене речи објављене у листу "Политика Енигматика" број 234 од 19. фебруара 2008. године на 16. страни.

ФОТО-АЛБУМ - 094

Споменик у облику пушчаног метка, са чауром од белог, а зрна од ружичастог гранита постављен је у тврђави, са леве стране главне улазне стазе, на простору омеђеном стубовима повезаним ланцима. На врху стубова постављене су металне кугле, коришћене као топовска ђулад у борбама за ослобођење Ниша од Турака 1878. г. Сам споменик налази се на средишњем делу ограђеног простора двостепеном постољу. На постољу је плоча са натписом ‘’Милан М. Обреновић књаз српски ослободи Ниш 28. декембра 1877. године’’. У доњем десном углу плоче записани су иницијали В. К. - Вићенцо Калитерна, италијански мајстор, каменорезац, творац овог интересантног споменика. Његово име је убележено и на репрезентативној чесми у Чаиру из 1903. године. Јединствен по облику, пушчаном метку, споменик је истовремено и симбол Тврђаве војног објекта. Споменик обележава борбу за ослобођење Ниша од Турака.
Српска војска, састављена од Моравског и Шумадијског корпуса и Дринске дивизије, сукобљавајући се од 3. до 29. децембра 1877. године са јаким турским снагама сконцентрисаним у Нишу, успела је да ослободи град. Овај споменик је посвећен главнокомандујућем кнезу Милану Обреновићу и српским војницима, учесницима ослободилачког рата. Подигнут је 1902. године поводом 25-те годишњице ослобођења Ниша и прве годишњице смрти кнеза-краља Милана Обреновића. Народни музеј Врању поседује позивницу генералу Јовану Белимарковићу да присуствује откривању споменика 1902. у Нишу. Генерал Белимарковић је био комадант Шумадијског корпуса приликом ослобађања Ниша. Споменик у Тврђави је прво спомен-обележје подигнуто у Нишу ослободиоцима града од Турака. Као складна композициона целина, занатски добро изведена, са геометријским формама композиције које истичу симболику ослободилачког рата вођеног ватреним оружјем, споменик представља вредно ликовно остварење.
(Из Википедије).

недеља, 24. мај 2015.

"ЕНИГМАТИКА" 253

Скандинавка објављена у листу "Политика Енигматика" број 253 од 11. новембра 2008. године на 33. страни.