понедељак, 22. децембар 2014.

22. DECEMBAR 1976.

Na današnji dan pre 38 godina, vraćajući se sa nastave (prvo polugođe četvrtog razreda mašinske tehničke škole), na kiosku sam kupio novi broj "Čvor Križaljke". Sustigavši drugove koji su odmakli tridesetak metara rešim da je prelistam. Počnem, a moj drug Goran mi reče: vidi, ovaj na slici je sigurno tvoj brat blizanac... ma, šta je ovo, ima isto ime i prezime kao ti! Tek tada sam shvatio da je to moja fotografija, da je tekst o meni i da su svi radovi u listu moji. Mojoj sreći nije bilo kraja, odmah sam trojicu svojih drugara častio "koktom", a narednih dana bio sam glavni u odeljenju i, naravno, u porodici.
Iako su prošle dve godine od kad sam objavio svoj prvi rad, moj ozbiljan enigmatski staž je bio kraći jer sam drugi rad objavio tek nakon šest meseci, a do kraja 1975. godine mi je objavljeno svega oko 50 radova. Iako sam poslao radove za ceo broj i kraću biografiju sa fotografijom, nisam baš verovao da će to biti i objavljeno. Ljudi iz "Čvora" su to, ipak objavili pokazavši po ko zna koji put da su spremni dati šansu mladima, a to je bio samo jedan segment ogromnog doprinosa ovog Zagonetačkog društva razvoju jugoslovenske enigmatike.

U tom broju "Čvor Križaljke" objavljeno mi je 25 enigmatskih radova. Iako sam već objavljivao priličan broj radova, naročito u "Eureci", dugo je ovaj "rekord" bio na snazi. Tek krajem 80-ih i početkom 90-ih godina prošlog veka sam ga "oborio" - krajem 1990. mi je objavljeno 80 radova u jednoj vanrednoj "Eureci". U novom veku (i milenijumu) sam objavio na stotine brojeva "Osmosmerke" (sva tri izdanja), "Ukrštenice" (dodatak u "Politici"), "Pressenigme" (dodatak u listu "Press"), "Mozgalica" u kojima je bilo bar tridesetak mojih radova, a češće i mnogo više - na desetine puta i preko 100, ali mi je ona "dvadesetpetica" iz 1976. bila mnogo, mnogo draža.
(Deo ovog teksta je ranije već objavljen na Slavkovom blogu)

4 коментара:

  1. Ne otvara se druga strana, stavi na blog kompletan broj Čvor Križaljke (ovo ako imaš vremena).
    Pozdrav.

    ОдговориИзбриши
  2. Nisam savladao sve blogerske fazone, pa ima problema kod nekih postova. Kad budem imao vremena skeniraću ceo broj ove "Čvor Križaljke".

    ОдговориИзбриши
  3. Koliko se sećam, ove autorske Čvor Križaljke uređivao je najbolji urednik Čvorovih izdanja, Boris Antonić. U to vreme bilo nam je veliko priznanje da nam se posveti autorski broj i da se širom SFRJ rešavaju naši radovi. Bilo je zadovoljstvo da sastavljamo ijekavštinom i etimološki (neki nisu gledali blagonaklono na našu saradnju, a neki nisu uspeli da sastave radove za autorsku Križaljku, iako su imali želju). Koliko se sećam, iz Niša je i Ž.Stanković objavio autorski broj, a nisam siguran šta se desilo sa radovima pokojnog Nikole Popovića (sećam se da sam mu pomagao oko neke "morske kombinacije" na jedan od najtežih likova u Čvor Križaljci).
    Pa, ako imaš u arhivi i brojeve koje smo objavili, bilo bi lepo da ih "okačiš".
    Pozdrav!
    Žarko Đokić

    ОдговориИзбриши
  4. Nažalost sačuvao sam samo ovaj primerak "Čvor Križaljke". Verujem da se brojevi koje pominješ mogu naći kod nekih kolega - možda ih ima Jovan Nedić.
    Ne mogu se setiti broja sa radovima Nikole Popovića, ali to ne znači da on (ipak) nije objavljen.

    ОдговориИзбриши