субота, 19. јун 2021.

HAJRO ZA VAS

 
"HIK" broj 9 iz avgusta 1976. godine i "Orbis" (nepoznat broj).
Dve skandinavke Hajre Hodžića iz davnih vremena. Kod druge bih makar zatamnio bele površine oko kolena i ruke sa loptom, kad već nije uklonjen ostatak pozadine. To je za ono vreme bio mukotrpan posao, pa je objavljeno ovako kako je. Naravno, ne bih ostavio ni debelu liniju oko slike. Dopadaju mi se levice ruke koje izlaze iz okvira dijagrama. Kao i kod svih svojih radova koje je sam pripremao, i u ova dva je Hajro uložio dosta truda i vremena. Ove dve stranice Hajro je sam skenirao i poslao - hvala! Za one koji nemaju strpljena ili mogućnosti (printer) da reše ove dve skandinavke, sutra ću objaviti dijagrame sa upisanim rešenjima, koje mi je, takođe, poslao Hajro.

3 коментара:

  1. Upravo napisah komentar o asocijativnim opisima... uvodjenje novih stvari je uzbudljiva i rizična stvar. Sam izlazak iz ustaljenih okvira (ne križaljke) je gotovo drskost, pogotovo ako si mladac kao ja sa HIK-om. U broju 6. je Ivan odgovorio uvaženom kolegi na primjedbe o, parafraziram, "nasilnoj modernosti". Glavni novitet je bio tekst karikature u mreži, bilo je i drugih stvari, neke jednokratno, neke su se održale... U priči o Orbisu je bilo važno promijeniti odnos prema enigmatici u samoj kući Oslobodjenja. Grafičari su prepoznali volju i trud, kriterije... najprije im je bilo smiješno da radim njihov posao (papirnu montažu) da bi ubrzo prešli na poštovanje i trudili se da pomognu. Teško je dovoljno naglasiti razliku u tehnologiji. Danas se jednim klikom proba ova ili ona pozadina, ova ili ona debljina linije i slično. Sve je tada bilo istinska muka, najprije naći odgovarajuće fotose, preturio sam preko ruku tone časopisa iz remitende, pa obrezan fotos nanijeti na mrežu odgovarajuće veličine, računati procent za snimanje i odlučiti koja verzija ide u montažu, nema probanja jednim klikom... U Miroslavu sam davno našao srodnu dušu, nekog ko ima i razumije želju, trud, postupak...i u ovom dijelu našeg rada u enigmatici. Evo i danas na internetu pokušavamo održati tu staru vatricu, kreativan rad je nezamjenjiv začin životu.

    ОдговориИзбриши
  2. Reče mi jedan kolega onomad da ne razume zašto toliko trošim vremena na kreiranje zahtevnih enigmatskih radova, pa još i dodatno vreme na pronalaženje i doradu fotografija i završnu obradu kad se to ne isplati. Dok sam radio nedeljni enigmatski dodatak u "Politici", pa i onaj u dnevniku "Press", često me je nekoliko kolega zvalo telefonom čestitajući na kvalitetu i izgledu ovih priloga, ali je opet tu bilo i pitanje: zašto toliko vremna trošiš kada su honorari očajni?
    Srećan sam da me i dan-danas to drži. Ne toliko kao pre desetak - dvadesetak godina (manje je danas tezgi), ali još uvek tinja.
    Hajro je jedan od retkih sa sličnim pogledimam na ovaj naš enigmatski svet.

    ОдговориИзбриши
  3. Da mi je razumjeti mnoga druga svoja ponašanja (da o drugim ljudima ne govorim) tako dobro kao što razumijem ovo. Ponekad imamo lijepe trenutke, dobro se osjećamo, nešto smo uspjeli, dobili... svejedno, ali ljepota osjećaja zadovoljstva tek završenim kreativnim radom je uistinu nešto posebno, sitne su to stvari ali je osjećaj veliki i specijalan. Završio si nešto i zadovoljan si, čak i ako ne pokažeš drugima dovoljno je da ti znaš da je dobro (imam neobjavljene stvari koje sam uradio prije 15 godina, ubrojio bih ih u najdraže mi kreacije). Možeš se malko zanijeti, precijeniti, ljudski je to, ali ako si, nakon toliko godina u toj oblasti, zadovoljan urađenim onda je to to. Ako stignu pohvale iz branše tim bolje, ne samo da je djelce dobilo verifikaciju već su i baterije dopunjene saznanjem da još ima nade za autorski rad i kreativnost. Najteže je sa novitetima, tu je teško biti objektivan, tu treba pomoć, povratna informacija od drugih. U grafičkom, prezentacijskom dijelu danas je vrlo frustrirajuće to što internet ima fenomenalan potencijal za našu oblast, ali ne ide "štapom i kanapom" kao nekad, nema improvizacija, traži se istinsko znanje. Sajt abcitd.com sam radio sam, mučio se, nisam odustao (vjerujem da ću se vratiti tome) zbog tehničkih problema već zbog očiglednog odsustva interesa da zajedno stvaramo enigmatsku online enciklopediju (predstaviti enigmatske vrste, autore, urednike, izdanja, manifestacije, ilustrirati primjerima, fotosima, linkovima...) što mi je bila i ostala želja. Sam ne mogu i ne želim, nemam ni izdaleka dovoljno znanja ni energije, ni vremena...

    Zašto trošiti vrijeme na sve to? Nekad postavljena pitanja obesmišljavaju odgovaranje, bez zamjeranja molim, svi ponekad postavimo takvo pitanje.

    ОдговориИзбриши